Podczas jubileuszowej, 20. edycji Forum Kina Europejskiego postanowiliśmy nie rozpamiętywać przeszłości, ale wyjść od niej, by spojrzeć w przyszłość.
Wim Wenders, którego mniej znane w Polsce filmy pokazaliśmy z okazji 70-lecia urodzin i 45-lecia pracy artystycznej artysty, twierdzi że przyszłością kina są dokumenty. Jego zdaniem, widzowie są zmęczeni ofensywą coraz bardziej widowiskowych ale miałkich myślowo i oderwanych od życia blockbusterów i poszukują kina, które niesie głębsze treści i czerpie z autentycznych historii. Obok jego znakomitych dokumentów, przypomnieliśmy więc także kino Dogmy w 20-lecie jego powstania. To w końcu za ich sprawą dokumentalizacja fabuły stała się sprawą priorytetową. Nie lada gratką były też trudno dostępne dokumenty Piera Paola Pasoliniego, legendy kina włoskiego, którego ciągle aktualną i inspirującą twórczość przypomnieliśmy w 40. rocznicę jego tragicznej śmierci.
W programie Forum znalazły się także: Slow Cinema, czyli kino kontemplacyjne, z niespieszną akcją, skupieniem uwagi na detalach i pozostawieniem przestrzeni dla wyobraźni, konkursy debiutów polskich i europejskich, filmowe odkrycia Europy oraz przeglądy kina fińskiego i przegląd filmów Nastassji Kinski.
Film Nicka (Lightning Over Water) / reż. Wim Wenders, Nicholas Ray / prod. Szwecja, RFN / 1980
Niebo nad Berlinem (Der Himmel über Berlin) / reż. Wim Wenders / prod. RFN, Francja / 1987
O jednym takim, co wyruszył w świat (Von einem der auszog – Wim Wenders’ frühe Jahre) / reż. Marcel Wehn / prod. Niemcy / 2007
Pokój 666 (Chambre 666) / reż. Wim Wenders / prod. Francja, RFN / 1982
Sól Ziemi (The Salt of the Earth) / reż. Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado / prod. Brazylia, Francja, Włochy / 2014
Tokyo-Ga (Tokyo-Ga) / reż. Wim Wenders / prod. USA, RFN / 1985
Aferim! (Aferim!) / reż. Radu Jude / prod. Rumunia, Bułgaria, Czechy / 2015
Do utraty tchu (À bout de souffle) / reż. Jean-Luc Godard / prod. Francja / 1960
Eisenstein w Meksyku (Eisenstein in Guanajuato) / reż. Peter Greenaway / prod. Belgia, Finlandia, Holandia, Meksyk / 2015
Francofonia (Francofonia) / reż. Aleksander Sokurow / prod. Francja, Niemcy, Holandia / 2015
Labirynt kłamstw (Im Labyrinth des Schweigens) / reż. Giulio Ricciarelli / prod. Niemcy / 2014
Nena (Nena) / reż. Saskia Diesing / prod. Francja, Holandia / 2014
Oddychaj (Respire) / reż. Mélanie Laurent / prod. Francja / 2014
Pionierzy, marzyciele (Pionery-geroi) / reż. Natalya Kudryashova / prod. Rosja / 2015
Stare grzechy mają długie cienie (La isla mínima) / reż. Alberto Rodríguez / prod. Hiszpania / 2014
Swobodne opadanie (Szabadesés) / reż. György Pálfi / prod. Francja, Węgry, Korea Południowa / 2014
Idioci (Idioterne) / reż. Lars von Trier / prod. Dania, Francja, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Włochy / 1998
Mifune (Mifune) / reż. Soren Kragh-Jacobsen / prod. Dania, Szwecja / 1999
Przełamując fale (Breaking the Waves) / reż. Lars von Trier / prod. Dania, Francja, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Norwegia, Islandia / 1996
Tańcząc w ciemnościach (Dancer in the Dark) / reż. Lars von Trier / prod. Dania, Finlandia, Norwegia, Szwecja, Islandia, Argentyna, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, USA, Wielka Brytania, Włochy / 2000
Tranceformer – portret Larsa Von Triera (Tranceformer – A Portrait of Lars von Trier) / reż. Stig Björkman / prod. Dania, Szwecja / 1997
Uroczystość rodzinna (Festen) / reż. Thomas Vinterberg / prod. Dania, Szwecja / 1998
Włoski dla początkujących (Italiensk for begyndere) / reż. Lone Scherfig / prod. Dania, Szwecja / 2000
Cień latarni morskiej (Lärjungen) / reż. Ulrika Bengts / prod. Finlandia / 2013
Droga na północ (Tie pohjoiseen) / reż. Mika Kaurismäki / prod. Finlandia / 2012
Dwa domy (Dagmamman) / reż. Klaus Härö / prod. Finlandia, Szwecja, Rosja / 2013
Dziewczyna, która została królem (The Girl King) / reż. Mika Kaurismäki / prod. Finlandia, Francja, Niemcy, Szwecja, Kanada / 2015
Emigrant z żelkowej, malinowej łódki (Vadelmavenepakolainen) / reż. Leif Lindblom / prod. Finlandia, Szwecja / 2014
Los Angeles bez mapy (L.A. Without a Map) / reż. Mika Kaurismäki / prod. Finlandia, Francja, Wielka Brytania / 1998
Nie, dziękuję (Ei kiitos) / reż. Samuli Valkama / prod. Finlandia / 2014
Przebaczenie (Henkesi edestä) / reż. Petri Kotwica / prod. Finlandia, Irlandia / 2015
Seks po fińsku (Haarautuvan rakkauden talo) / reż. Mika Kaurismäki / prod. Finlandia / 2009
Alpejski bunt (Chrieg) / reż. Simon Jaquemet / prod. Szwajcaria / 2014
Antonia (Antonia) / reż. Ferdinando Cito Filomarino / prod. Włochy / 2015
Droga do Rzymu (Cesta do Říma) / reż. Tomasz Mielnik / prod. Czechy, Polska / 2015
The World Is Mine (Lumea e a mea) / reż. Nicolae Constantin Tănase / prod. Rumunia / 2015
Two Friends (Les deux amis) / reż. Louis Garrel / prod. Francja / 2015
Victoria (Victoria) / reż. Sebastian Schipper / prod. Niemcy / 2015
Widzę, widzę (Ich seh, Ich seh) / reż. Veronika Franz, Severin Fiala / prod. Austria / 2014
Zaprzysiężona dziewica (Vergine giurata) / reż. Laura Bispuri / prod. Włochy, Szwajcaria, Niemcy, Albania / 2015
Znam kogoś, kto cię szuka (Crache Coeur) / reż. Julia Kowalski / prod. Francja, Polska / 2013
Arizona w mojej głowie (They Chased Me Through Arizona) / reż. Matthias Huser / prod. Polska, Szwajcaria / 1914
Chemia / reż. Bartosz Prokopowicz / prod. Polska / 2015
Czerwony pająk / reż. Marcin Koszałka / prod. Polska, Czechy, Słowacja / 2015
Intruz (Efterskalv) / reż. Magnus von Horn / prod. Polska, Szwecja, Francja / 2015
Klezmer / reż. Piotr Chrzan / prod. Polska / 2015
Król życia / reż. Jerzy Zieliński / prod. Polska / 2015
Mur / reż. Dariusz Glazer / prod. Polska / 2015
Noc Walpurgi / reż. Marcin Bortkiewicz / prod. Polska / 2015
Walser / reż. Zbigniew Libera / prod. Polska / 2015
Baby Bump / reż. Kuba Czekaj / prod. Polska / 2015
Czarodziejska góra (La Montagne Magique) / reż. Anca Damian / prod. Polska, Rumunia, Francja / 2015
Dzienniki berlińskie / reż. Przemysław Wojcieszek / prod. Polska / 2013
Moja matka (Mia madre) / reż. Nanni Moretti / prod. Włochy / 2015
Moje córki krowy / reż. Kinga Dębska / prod. Polska / 2015
Słońce w zenicie (Zvizdan) / reż. Dalibor Matanić / prod. Francja / 2015
Syn Szawła (Saul fia) / reż. László Nemes / prod. Węgry / 2015
Śpiewający obrusik / reż. Mariusz Grzegorzek / prod. Polska / 2015
Ucieczka z Kina Wolność / reż. Wojciech Marczewski / prod. Polska / 1990
Violet (Violet) / reż. Bas Devos / prod. Holandia, Belgia / 2013
Fałszywy ruch (Falsche Bewegung) / reż. Wim Wenders / prod. RFN / 1975
Paryż, Teksas (Paris, Texas) / reż. Wim Wenders / prod. Francja, Wielka Brytania, RFN / 1984
Skrzywdzeni i poniżeni (Unizhennye i oskorblennye) / reż. Andrei Eshpay / prod. Szwajcaria, Włochy, ZSRR / 1991
Tak daleko, tak blisko (In weiter Ferne, so nah!) / reż. Wim Wenders / prod. Niemcy / 1993
Tess (Tess) / reż. Roman Polański / prod. Francja, Wielka Brytania / 1979
12 Grudnia, 1972 (12 dicembre) / reż. Pier Paolo Pasolini, kolektyw Lotta Continua / prod. Włochy / 1972
Notatki do Orestei Afrykańskiej (Appunti per un’Orestiade africana) / reż. Pier Paolo Pasolini / prod. Włochy / 1970
Pasolini (Pasolini) / reż. Abel Ferrara / prod. Włochy / 2014
Salo, czyli 120 dni Sodomy (Salò o le 120 giornate di Sodoma) / reż. Pier Paolo Pasolini / prod. Włochy / 1970
Wściekłość Pasoliniego (La rabbia di Pasolini) / reż. Pier Paolo Pasolini, Giuseppe Bertolucci / prod. Włochy / 2008
Zgromadzenie miłosne (Comizi d’amore) / reż. Pier Paolo Pasolini / prod. Włochy / 1964
Huba / reż. Wilhelm Sasnal, Anna Sasnal / prod. Polska, Wielka Brytania / 2014
Koń turyński (A torinói ló) / reż. Béla Tarr / prod. Węgry, Francja, Niemcy, Szwajcaria, USA / 2011
Lewiatan (Lewiafan) / reż. Andriej Zwiagincew / prod. Rosja / 2014
Pokój nam w naszych snach (Peace to Us in Our Dreams) / reż. Sharunas Bartas / prod. Litwa, Francja, Rosja / 2015
Wędrówka na Zachód (Xi you) / reż. Tsai Ming Liang / prod. Tajwan, Francja / 2014
Wołanie / reż. Marcin Dudziak / prod. Polska, Francja / 2014
Wyspa kukurydzy (Simindis kundzuli) / reż. George Ovashvili / prod. Gruzja, Niemcy, Francja, Czechy, Kazachstan, Węgry / 2014
Jeśli uczestniczyłeś w tej edycji Forum i chciałbyś zaopatrzyć się w archiwalne pamiątki, masz ku temu najlepszą okazję.
Cyfrowe repozytorium materiałów archiwalnych