Przewodnią myślą 24. Forum Kina Europejskiego CINERGIA było hasło: GDZIE JEST BOHATER?
Czy potrzeba nam jeszcze autorytetów? W skali makro: w polityce, religii, nauce, sztuce światowej i filmie, i w skali mikro: w rodzinie, swoim mieście, wśród lokalnej społeczności. Czy współczesny bohater to np. autorytarny wódz swobodnie interpretujący klasyczne zasady demokracji, ale gwarantujący ludziom podstawowy status materialny? Czy romantyczni przywódcy pierwszej Solidarności mieliby dzisiaj również szansę porwać tłumy? Jak zmieniający się świat w sferze technologicznej (m.in. social media) wpływa na budowanie relacji międzyludzkich i obraz filmowego bohatera/antybohatera? Czy mamy Europę „dwóch prędkości/wizji” w kinie europejskim? Gdzie nowe pokolenia pragną szukać swoich bohaterów?
Przewodnią myślą 24. Forum Kina Europejskiego CINERGIA było hasło: GDZIE JEST BOHATER?
Czy potrzeba nam jeszcze autorytetów? W skali makro: w polityce, religii, nauce, sztuce światowej i filmie, i w skali mikro: w rodzinie, swoim mieście, wśród lokalnej społeczności. Czy współczesny bohater to np. autorytarny wódz swobodnie interpretujący klasyczne zasady demokracji, ale gwarantujący ludziom podstawowy status materialny? Czy romantyczni przywódcy pierwszej Solidarności mieliby dzisiaj również szansę porwać tłumy? Jak zmieniający się świat w sferze technologicznej (m.in. social media) wpływa na budowanie relacji międzyludzkich i obraz filmowego bohatera/antybohatera? Czy mamy Europę „dwóch prędkości/wizji” w kinie europejskim? Gdzie nowe pokolenia pragną szukać swoich bohaterów?
Co byś zrobił, aby raz jeszcze poczuć pierwszą miłość? Ile byś dał, by na nowo przeżyć najpiękniejszy dzień swojego życia? Powrót do cudownych chwil może mieć wysoką cenę. Bohater „Poznajmy się jeszcze raz” gotów jest ją zapłacić – nawet jeśli będzie musiał pozbyć się wszystkich oszczędności, a potem ukryć ten fakt przed żoną. Przewrotna francuska komedia spodoba się wszystkim, którzy pokochali romantyczny klimat „O północy w Paryżu” i urzekającą niewinność „Amelii”.
Poznajmy się jeszcze raz.
Relacje z innych spotkań podczas 24 edycji Forum Kina Europejskiego
Odsłonięcie Gwiazdy Piotra Dzięcioła w Alei Gwiazd na ulicy Piotrkowskiej
Zobacz relację z panelu dyskusyjnego Po dwóch stronach kamery, nie barykady.
Zobacz relację z warsztatów z Sebastianem Fabijańskim.
Owacje na stojąco, świetne recenzje i najwyższe oceny dla filmu Romana Polańskiego od czasów „Pianisty”. Epicki thriller „Oficer i szpieg” na podstawie bestsellerowej powieści Roberta Harrisa to jedno ze szczytowych osiągnięć w karierze Romana Polańskiego. Na festiwalu w Wenecji film został > uhonorowany Wielką Nagrodą Jury oraz prestiżową nagrodą FIPRESCI i są to pierwsze od dekady laury dla polskiego twórcy na weneckiej imprezie.
Festiwal to nie tylko projekcje, spotkania i wydarzenia towarzyszące. To także codzienne uczestnictwo w fantastycznej zabawie i kontakty z widzami.
Oto pełna lista filmów zaprezentowanych podczas 24 Forum Kina Europejskiego.
DIAGNOSIS (dokument) >>> reż. Ewa Podgórska >>> Polska 2018, 77’
JUTRO CZEKA NAS DŁUGI DZIEŃ / LONG DAY TOMORROW (dokument) >>> reż. Paweł Wysoczański >>> Polska 2019, 80’
NASZA MAŁA POLSKA (dokument) >>> reż. Matej Bobrik >>> Polska 2019, 70’
NIC NIE GINIE / NOTHING IS LOST >>> reż. Kalina Alabrudzińska >>> Polska 2019, 71’
SUPERNOVA >>> reż. Bartosz Kruhlik >>> Polska 2019, 78’
WSZYSTKO DLA MOJEJ MATKI / ALL FOR MY MOTHER >>> reż. Małgorzata Imielska >>> Polska 2019, 103’
Z WNĘTRZA (dokument) >>> reż. Cezary Grzesiuk, Tomasz Szwan, Krystian Kamiński >>> Polska 2019, 90’
ŻELAZNY MOST / THE IRON BRIDGE >>> reż. Monika Jordan-Młodzianowska >>> Polska 2019, 84’
ZGNIŁE USZY / ROTTEN EARS >>> reż. Piotr Dylewski >>> Polska 2019, 60’
BAD POEMS / ROSSZ VERSEK >>> reż. Gábor Reisz >>> Węgry, Francja, Niemcy, Polska, 2018, 97’
BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ / A WHITE, WHITE DAY / HVÍTUR, HVÍTUR DAGUR >>> reż. Hlynur Pálmason >>> Islandia, Dania, Szwecja, 2019, 109’
BŁĄD SYSTEMU / SYSTEM CRASHER / SYSTEMSPRENGER >>> reż. Nora Fingscheidt >>> Niemcy, 2019, 119’
CHWILE / MOMENTS / CHVILKY >>> reż. Beata Parkanová >>> Czechy, Słowacja, 2018, 93’
KOT W ŚCIANIE / CAT IN THE WALL / KOTKA V STENATA >>> reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva >>> Bułgaria, Wielka Brytania, Francja, 2019, 92’
MELANCHOLIJNA DZIEWCZYNA / AREN’T YOU HAPPY / DAS MELANCHOLISCHE MÄDCHEN >>> reż. Susanne Heinrich >>> Niemcy, 2019, 80’
MOJA POLSKA DZIEWCZYNA / MY FRIEND THE POLISH GIRL >>> reż. Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek >>> Polska, Wielka Brytania, 2018, 87’
WYŚCIG / COUREUR >>> reż. Kenneth Mercken >>> Belgia, 2018, 96’
WYSOKA DZIEWCZYNA / BEANPOLE / DYLDA >>> reż. Kantemir Bałagow >>> Rosja, 2019, 130’
ATLANTYDA / ATLANTIS >>> reż. Valentyn Vasyanovych >>> Ukraina, 2019, 106’
BUÑUEL W LABIRYNCIE ŻÓŁWI / BUÑUEL IN THE LABYRINTH OF TORTOISES / BUÑUEL EN EL LABERINTO DE LAS TORTUGAS (animacja) >>> reż. Salvador Simó >>> Hiszpania, Holandia, Niemcy, 2018, 80’
DEERSKIN / LE DAIM >>> reż. Quentin Dupieux >>> Francja, 2019, 77’
LA GOMERA / THE WHISTLERS >>> reż. Corneliu Porumboiu >>> Rumunia, Francja, Niemcy, Szwecja, 2019, 97’
OJCIEC / BASHTATA >>> reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov >>> Bułgaria, Grecja, 2019, 87’
LIBERTÉ >>> reż. Albert Serra >>> Francja, Portugalia, Hiszpania, 2019, 132’
MŁODY AHMED / LE JEUNE AHMED >>> reż. Jeana-Pierre Dardenne, Luc Dardenne >>> Belgia, Francja, 2019, 90’
O NIESKOŃCZONOŚCI / ABOUT ENDLESSNESS / OM DET OÄNDLIGA >>> reż. Roy Andersson >>> Szwecja, Niemcy, Norwegia, 2019, 78’
TAM GDZIEŚ MUSI BYĆ NIEBO / IT MUST BE HEAVEN >>> reż. Elia Suleiman >>> Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna, 2019, 97’
TOMMASO >>> reż. Abel Ferrara >>> Wielka Brytania, USA, 2019, 115’
ZDRAJCA / THE TRAITOR / IL TRADITORE >>> reż. Marco Bellocchio >>> Włochy, Francja, Brazylia, Niemcy, 2019, 155’
BEATS >>> reż. Brian Welsh >>> Wielka Brytania, 2019, 101’
CHATA NA PRODEJ / BEAR WITH US >>> reż. Tomáš Pavlíček >>> Czechy, 2018, 77’
CZŁOWIEK, KTÓRY WSZYSTKICH ZASKOCZYŁ / THE MAN WHO SURPRISED EVERYONE / CHELOVEK, KOTORYY UDIVIL VSEKH >>> reż. Natasha Merkulova, Aleksey Chupov >>> Rosja, Francja, Estonia, 2018, 105’
SYBILLA / SIBYL >>> reż. Justine Triet >>> Francja, Belgia, 2019, 100’
X&Y >>> reż. Anna Odell >>> Szwecja, Dania, 2018, 112’
JEZIORO DZIKICH GĘSI / THE WILD GOOSE LAKE / NAN FANG CHE ZHAN DE JU HUI >>> reż. Yi’nan Diao >>> Chiny, Francja, 2019, 113’
MATTHIAS I MAXIME / MATTHIAS ET MAXIME >>> reż. Xavier Dolan >>> Kanada, 2019, 119’
MIŁOŚĆ MOJEGO BRATA / A BROTHER’S LOVE / LA FEMME DE MON FRÈRE >>> reż. Monia Chokri >>> Kanada, 2019, 117’
ŻEGNAJ MÓJ SYNU / SO LONG MY SON / DI JIU TIAN CHANG >>> reż. Xiaoshuai Wang >>> Chiny, 2019, 180’
CASTING BY (dokument) >>> reż. Tom Donahue >>> USA 2012, 89’
CZAS APOKALIPSY: WERSJA OSTATECZNA / APOCALYPSE NOW: FINAL CUT >>> reż. Francis Ford Coppola >>> USA 1979, 183’
MASTERCLASS (animacja) >>> reż. Ewa Drzewicka, Dominika Fedko, Małgorzata Jachna, Małgorzata Jędrzejec, Weronika Kuc Aleksandra Rylewicz, Grażyna Trela >>> Polska 2018, 6’28
MATRIX / THE MATRIX >>> reż. Lana i Lilly Wachowski >>> USA 1999, 136’
NO KIDDING! ME 2!! (dokument) >>> reż. Joe Pantoliano >>> USA 2009, 72’
OFICER I SZPIEG / AN OFFICER AND A SPY / J’ACCUSE >>> reż. Roman Polański >>> Francja, Włochy 2019, 132’
OSTATNI SWING >>> reż. Tomasz Garncarek >>> Polska 2019, 58’
POZNAJMY SIĘ JESZCZE RAZ / LA BELLE ÉPOQUE >>> reż. Nicolas Bedos >>> Francja, 2019, 115’
SZATAŃSKIE TANGO / SATAN’S TANGO / SÁTÁNTANGÓ >>> reż. Bela Tarr >>> Węgry, Niemcy, Szwajcaria, 1994, 450’
WINOWAJCA / FROM THE VINE >>> reż. Sean Cisterna >>> Włochy, Kanada, 2019, 97’
A FRENCH WOMAN / FEU-RANG-SEU YEO-JA >>> reż. Kim Hee Jung >>> Korea Południowa, 2019, 89’
LILLIAN >>> reż. Andreas Horvath >>> Austria 2019, 130’
MALOWANY PTAK / THE PAINTED BIRD / NABARVENÉ PTÁCE >>> reż. Václav Marhoul >>> Czechy, Słowacja, Ukraina, 2019, 169’
OLEG >>> reż. Juris Kursietis >>> Łotwa, Litwa, Belgia, Francja, 2019, 108’
HAKER / HACKER >>> reż. Poul Berg >>> Dania, 2019, 97’
JAK ZOSTAĆ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM / ALL I WANT FOR CHRISTMAS / JULEMANDENS DATTER >>> reż. Christian Dyekjaer >>> Dania, 2018, 96’
A COLONY / UNE COLONIE >>> reż. Geneviève Dulude-De Celles >>> Irlande Côté, Kanada, 2018, 102’
ROSIE I MOUSSA / ROSIE & MOUSSA >>> reż. Dorothée Van Den Berghe >>> Belgia, 2018, 90’
DZIEŃ ALE KINO!: SUPA MODO >>> reż. Likarion Wainaina >>> Niemcy, Kenia, 2018, 73’
ZESTAW ANIMACJI STUDIA ANIMOON
SIŁA OGNIA / FIRE WILL COME / O QUE ARDE >>> reż. Oliver Laxe >>> Hiszpania, Francja, Luksemburg, 2019, 90’
RAY & LIZ >>> reż. Richard Billingham >>> Wielka Brytania, 2018, 108’
BACURAU >>> reż. Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho >>> Brazylia, Francja, 2019, 131’
PRZYNĘTA / BAIT >>> reż. Mark Jenkin >>> Wielka Brytania, 2019, 89’
ŚWIADECTWO / THE TESTAMENT / HA’EDUT >>> reż. Amichai Greenberg >>> Izrael 2017, 88’
THE UNORTHODOX / HA-BILTI RISHMI’IM >>> reż. Eliran Malka >>> Izrael 2018, 92’
REDEMPTION / GEULA >>> reż. Yossi Madmoni, Boaz Yehonatan Yaacov >>> Izrael 2018, 104’
LOVE TRILOGY: REBORN >>> reż. Yaron Shani >>> Izrael, Niemcy 2019, 108’
LOVE TRILOGY: CHAINED >>> reż. Yaron Shani >>> Izrael, Niemcy 2019, 112’
LOVE TRILOGY: STRIPPED >>> reż. Yaron Shani >>> Izrael, Niemcy 2018, 119’
HERE AND NOW >>> reż. Roman Shumunov >>> Izrael 2018, 90’
DOUBTFUL / MUTALIM BESAFEK >>> reż. Eliran Elya >>> Izrael 2017, 88’
ANTENA / ANTENNA >>> reż. Arik Rothstein >>> Izrael, 2016, 100’
STACJA BENZYNOWA / GARAGE >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Irlandia, 2007, 85’
PROSPERITY (serial). odcinki / episodes: 1 – 4 >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Irlandia, 2007, 4 x 60’
WHAT RICHARD DID >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Irlandia, 2012, 88’
FRANK >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Wielka Brytania, Irlandia, 2014, 95’
POKÓJ / ROOM >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Irlandia, Kanada, Wielka Brytania, USA, 2015, 118’
KTOŚ WE MNIE / THE LITTLE STRANGER >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Irlandia, Wielka Brytania, Francja, 2018, 111’
ADAM & PAUL >>> reż. Lenny Abrahamson >>> Irlandia, 2004, 83’
TO NIE JEST BERLIN / THIS IS NOT BERLIN / ESTO NO ES BERLIN >>> reż. Hari Sama >>> Meksyk, 2019, 115’
MYSTIFY: MICHAEL HUTCHENCE (dokument) >>> reż. Richard Lowenstein >>> Australia 2019, 102’
BIOGRAPHY: I WANT MY MTV (dokument) >>> reż. Tyler Measom, Patrick Waldrop >>> USA 2019, 86’
KING SKATE (dokument) >>> reż. Šimon Šafránek >>> Czechy, 2018, 80’
WORLDLY CHILDREN / SVĚTSKÉ DĚTI (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková >>> Czechosłowacja, 1981, 19’
PIEMULE (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková >>> Czechosłowacja, 1983, 43’
JAKUB (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková >>> Czechosłowacja, 1992, 65’
STAROWIERCY / THE OLD BELIEVERS / STAROVĚRCI (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková >>> Czechy 2001, 46’
THE RITE OF SPRING / SVĚCENÍ JARA (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková >>> Czechy 2002, 55’
GYUMRI (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková >>> Czechy 2008, 68’
OPRZYJ DRABINĘ O NIEBO / LEAN A LADDER AGAINST HEAVEN / OPŘI ZEBŘÍK O NEBE (dokument) >>> reż. Jana Ševčíková, >>> Czechy 2014, 100’
SZEPTY >>> reż. Jacek Nagłowski, Patryk Jordanowicz >>> Polska 2019, 22’
DREAMS OF O (performance) >>> reż. Félix Lajeunesse, François Blouin, Paul Raphaël >>> Kanada, 2017, 6’
INSIDE THE BOX OF KURIOS (performance) >>> reż. Michel Laprise, Félix Lajeunesse, Paul Raphaël >>> Kanada, 2015, 10’
KARTKA Z POWSTANIA / WARSAW RISING >>> reż. Tomasz Dobosz >>> Polska
SANCTUARIES OF SILENCE (dokument) >>> reż. Adam Loften, Emmanuel Vaughan-Lee >>> USA 2017, 7’
LEGGENDA 360 (performance) >>> reż. Leslie Lévi, Laura Desimages >>> Belgia, Francja, 2017, 6’
KINOSCOPE (dokument) >>> reż. Clément Léotard, Philippe Collin >>> Francja, 2017, 10’
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Jeśli uczestniczyłeś w tej edycji Forum i chciałbyś zaopatrzyć się w archiwalne pamiątki, masz ku temu najlepszą okazję. Możesz ściągnąć je w postaci plików pdf lub kupić fizyczne egzemplarze w naszym sklepie. Tym samym pomożesz nam przetrwać trudne czasy pandemii.
W katalogu 24 Forum znajdziesz informacje o filmach, które prezentowaliśmy i twórcach, którzy byli gośćmi festiwalu.
Wyjątkowy plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego ozdobi wnętrze każdego kinomana.